Nowości  Balony  Sterowce    
 


Aerostaty.pl > Graf Zeppelin

Graf Zeppelin

Graf Zeppelin to niemiecki pasażerski sterowiec szkieletowy z okresu międzywojennego.

Nazwa sterowca pochodzi od konstruktora i założyciela firmy Ferdinanda von Zeppelina. Niestety nie doczekał on końca budowy jednostki - zmarł w trakcie jego montażu.

Budowa

Sterowiec Graf Zeppelin został zbudowany w Friedrichshafen w 1928 roku przez firmę Luftschiffbau Zeppelin. Jego budowa trwała 21 miesięcy.

Sterowiec był szkieletowy - pod powłoką miał szkielet kratowy.

Dane techniczne:

  • długość: 236,6 m
  • średnica: 30,5 m
  • pojemność: 105 000 m3
  • gaz nośny: wodór

Służba

We wrześniu 1928 sterowiec został przekazany niemieckiej firmie DELAG, która była pierwszą na świecie linią lotniczą używającą sterowców. LZ 127 Graf Zeppelin zapewniał regularne loty transatlantyckie (do USA i Brazylii).

Do grudnia 1935 roku sterowiec przeleciał 1,35 mln kilometrów transportując w sumie 12 000 pasażerów oraz znaczne ilości poczty.

Koniec sterowca

Po katastrofie drugiego niemieckiego sterowca pasażerskiego Hindenburg w Lakehurst (USA) loty pasażerskie zostały wstrzymane do czasu wyjaśnienia przyczyn katastrofy. W lipcu 1937 roku sterowiec Graf Zeppelin wyszedł ze służby. Podwieszony w hali sterowcowej we Frankfurcie, po spuszczeniu wodoru służył jako atrakcja turystyczna.

Mimo, że zdolny do służby w 1940 roku, już po wybuchu II Wojny Światowej, sterowiec został zezłomowany. Pozyskane aluminium zostało użyte do celów wojskowych. Przy okazji wysadzono hale sterowcowe we Frankfurcie - obawiano się, że alianckie bombowce dobrze widoczne hale wykorzystywać będą jako punkt orientacyjny.

W muzeum sterowców Zeppelin Museum Friedrichshafen w Niemczech obejrzeć można zachowaną gondolę silnikową.


Zachowana gondola silnikowa sterowca Graf Zeppelin (zdjęcie: Zeppelin Museum Friedrichshafen)

Aerostaty.pl na serwisach społecznościowych: